wtorek, 30 kwietnia 2013

Calatrava Dworzec kolejowy portu lotniczego Lyon - saint Exupery 1989-1994



Dworzec kolejowy portu lotniczego Lyon - saint Exupery
Santiago Calatrava
Satolas; Francja
1989-1994

Szkice projektu


Projekt pierwotnie nosił nazwę ,,Dworzec Lyon - Satolas”. Architekt wygrał konkurs zorganizowany przez Izbę Handlu i Przemysłu (CCIL) regionu Rodan – Alpy. Tematem konkursu miał być budynek, który zapewni sprawny ruch pasażerów, a jednocześnie stanowić będzie fascynującą i symboliczną ,,bramę regionu”. Kształt tego obiektu o powierzchni 5600 m2, przeznaczonego dla kolei francuskich (SNCF) i służącego połączeniu sieci szybkich pociągów TGV z liońskim portem lotniczym w Satolas, najbardziej przypomina rzeźby Calatravy. Dworzec budowano w trzech etapach, a łączny koszt wyniósł 600 milionów franków. Z sześciu torów, dwa środkowe biegnące w betonowej osłonie przeznaczone są dla pociągów przejeżdżających z pełną prędkością 300km/h. Stalowy 180-metrowy łącznik pomiędzy dworcem a terenami lotniska sprawia, że kształt założenia kojarzy się tak samo z płaszczką jak i z ptakiem. Cechą zasadniczą pozostaje hala główna z ważącym 1300 ton dachem o wymiarach 120 x 100 metrów, maksymalnej wysokości 40 metrów i rozpiętości 53 metrów.
Szkice Calatravy

Rzeźba Calatravy

Rzeźba Calatravy


Rzeźba Calatravy







Rzeźba Calatravy














  



wejście główne

kompleks z lotu ptaka

wnętrze hali dworca - układ świetlików ma wywoływać wrażenie lotu

Świetliki o dynamicznym kształcie ożywiają wnętrze wpuszczając do środka zmieniające się światło dzienne